سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنبورستان

اطلاع رسانی در مورد حرفه زنبور داری به زنبور داران گرامی

مشکلاتی که در جریان عملیات زنبورداری ایجاد می شود 2

  غارت و نحوه جلوگیری از آن :

وقتی مسئله مالکیت عسل در میان باشد کلنی زنبوران عسل کمتر به مالکیت آن احترام می گذارند.طبیعت به زنبور عسل آموخته است که در همه جا در جستجوی غذا باشد و وقتی غذا را پیدا کرد خود را مالک آن می داند . زنبور عسل در جستجوی غذا به هر ماده شیرین ، چون  عسل ، شهد، آب شکر ، شیره میوه جات برخورد نماید آنها را جمع آوری می کند. در بعضی مواقع که در طبیعت شهد کم است زنبور عسل سعی می کند به کلنی های دیگر دستبرد بزند. اغلب کلنی های قوی کلنی های ضعیف را مورد حمله قرار می دهند . شربت دادن به کلنی ها در طول روز و بازدید های طولانی مدت از آنها در زمانی که شهد در طبیعت نیست  باعث تحریک غارتگردی می شود. وقتی یک یاچند قاب استخراج شده از عسل را در اول فصل شهد به کندویی بدهیم غرت را تحریک می کند.

سایت زنبورعسل ایران

برای جلوگیری از این عمل باید سعی شود پس از استخراج عسل قابها خشک گردیده تا چنان حالتی را در کندو به وجود نیاورد . اگر چه زنبوران غارتگر در نهایت شفاف ، براق و نسبتا سیاه رنگ می شوند ولی در بعضی اوقات تشخیص رفتار ظاهری غارتگرها و سایرین مشکل می باشد . زنبوران غارتگر اغلب عصبی و معمولا نا آرام می باشند . آنها جلو سوراخ پرواز فرود نیامده و از برخورد با نگهبانان کندوها پرهیز می کنند . بعضی از زنبوران غارتگر اغلب مخفیانه ، بدون توجه به نگهبانان کندو و معمولا تک تک وارد شده و عسل را مرتبا خارج می کنند .

سایت زنبورعسل ایرانزنبور عسل

زنبوران غارتگر پس از پر کردن معده خود از عسل از کندو خارج شده و در موقع پرواز پاهای عقب خود را به طرف جلو خم می کنند در حالی که زنبورانی که معده انها خالی است و از کندو خارج می شوند پاههای عقب خود را به طرف عقب نگه می دارند.

وقتی عمل غارت محتمل است ، اعمال زیر را می توان انجام داد :

1-      سوراخ پرواز را باید تنگ کرد.

2-      کلیه شکافها و سوراخهایی که احتمال ورود زنبور غارتگر به کندو است بسته شود.

3-      قرار دادن تخته ای پهن در جلو سوراخ پرواز تا از ورود مستقیم غارتگرها جلوگیری شود . در این حالت نگهبانان کندو بهتر می توانند از کندوی خود محافظت کنند.

4-     در غارتهای شدید می توان روی تخته را از انبوهی از علفهای سبز پوشانید.

5-     کندوها ضعیف را باید در جاههای دیگری نگهداری کرد و در صورت احتیاج به غذا ، غذا را باید صبح زود و یا غروب در کندو قرار داد . از قرار دادن غذا در خارج از کندو باید خودداری کرد.

6-     وقتی فقط یک کلنی شدیدا مورد حمله قرار می گیرد ، کلنی را باید در جای دیگری مستقر کرد . سوراخ کندو را کاهش داد ، روی کندو را با علفهای سبز پوشانید و در محل سابق آن یک کندوی خالی فقط با یک قاب که مقدار خیلی کم عسل دارد قرار داد . پس از اتمام عسل معمولا غارت پایان می پذیرد .

7-    ادغام کردن کلنی های  ضعیف :

ادغام کردن کلنی های ضعیف از اوایل بهار تا اواسط پاییز ممکن می باشد . عمل ادغام کردن کلنی های ضعیف اساسا برای تقویت و جلوگیری از انهدام آنهاست . برای ادغام کردن دو یا چند کلنی ضعیف در یکدیگر باید به چند نکته مهم توجه داشت . اولا دقت شود که ملکه جوانتر و مناسبتر را نگه داری نموده و بقیه را از بین برد . ثانیا ادغام کردن به گونه ای انجام شود که زنبورهای کندو های مختلف فرصت آشنایی و هم بو شدن را پیدا کنند و کمتر با یکدیگر به ستیز بپردازند . ثالثا اقدامات ضروری جهت جلوگیری از غارتگری نیز انجام شود.

برای ادغام کردن کلنی های ضعیف روشهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها به شرح ذیل می باشند :

الف ) برای ادغام دو کندوی ضعیف در یکدیگر در هنگام تابستان که شهد به اندازه کافی نیست و امکان غارتگری وجود دارد بدین ترتیب عمل می شود که ابتدا یک صفحه روزنامه روی  سر قابهای کندوئی که قرار است باقی بماند قرار داده و چند سوراخ در آن ایجاد می گردد. سپس کندوی ضعیف دیگر را روی روزنامه قرار دهید و در پوش کندو را روی آن بگذارید . بعد از مدتی زنبوران کاغذ روزنامه را جویده و به تدریج با هم مخلوط می شوند . پس از آنکه سوراخهای روزنامه گشاد گردید می توان آنرا از بین دو کندو برداشت و بدنه کندوی فوقانی را نیز خارج نمود . در این روش لزومی ندارد که به جستجوی ملکه های کلنی ها پرداخته می شود زیرا معمولا ملکه قوی تر و بهتر باقی مانده و دیگری کشته خواهد شد .

ب ) یک روش  سریع برای ادغام کردن دو کندوی ضعیف اینست که ملکه ضعیف را پیدا کرده و آن را از بین ببرید ، سپس بیشتر قابهای هر دو کندو که حاوی نوزادان ( تخم ، لارو  و شفیره ) هستند همراه ملکه و مقداری از زنبوران بالغ را در یک کندو قرار دهید . بعدا بقیه زنبورهای هر دو کندو را روی زمین در جلو سوراخ پرواز کندو تکانیده و مقداری شربت روی آنها بپاشید و با دود دادن روی آنها زنبورها را بطرف داخل کندو هدایت نمائید . با این روش زنبورها یکدیگر را لیس زده و هم بو می گردند و کمتر موجب کشته شدن یکدیگر می شوند .

ج ) روش دیگر اینست که ملکه کلنی ضعیف تر را پیدا کرده و از بین ببرید . سپس یک شبکه ملکه را روی سطح فوقانی قابهای یکی از کندوها قرار داده و بدنه کندوی دیگر را روی شبکه ملکه مستقر نمائید . در این حالت زنبورهای دو کلنی به تدریج با یکدیگر هم بو شده و ادغام می گردند .

پس از ادغام کلنی ها معمولا مقداری از زنبوران مسن تر و چرا کننده به محل قبلی خود مراجعت خواهند کرد و چون کندوی خود را نمی یابند نا گزیر به داخل کندوهای  اطراف وارد می گردند . بهر صورت داشتن یک کندوی قوی و بار آور بهتر است از دو کندوی ضعیف و فاقد عملکرد مناسب .

عمل غارت در یک یا چند زنبورستان ، علاوه بر این که سبب از بین رفتن بعضی از کندو ها می گردد ، باعث انتشار و اشائه بعضی از بیماری ها و آفات شده و خطرات جبران ناپذیری را بوجود می آورد که باید با تدبیر لازم از آن جلوگیری نمود.

 

 

 

 


[ شنبه 91/11/14 ] [ 9:43 صبح ] [ مجتبی نعمتی نیا ]

[ نظر ]

مشکلاتی که در جریان عملیات زنبورداری ایجاد می شود 1

 

در جریان عملیات زنبورداری در طول سال مشکلات بخصوصی پیش می آید که لازم است به طریق صحیح آن مشکلات را حل نمود.برخی از این مشکلات به اختصار بیان می شود

1 – بچه کندو :

یکی از مشکلات اساسی در جریان افزایش جمعیت کلنی ها تولید بچه کندو است که به واسطه خصوصیات غریزی زنبورها و عوامل محیطی و کمبود فضا جهت توسعه جمعیت اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از تولید بچه کندو راههای مختلفی وجود دارد که اجرای هر یک بستگی به تعداد کندوهای زنبوردار و امکانات موجود دارد.

در صورتی که تعداد کلنی های زنبوردار کم باشد ، مثلا حدود 50 تا 100 عدد می توان در فاصله زمانی مشخصی که معمولا بچه کندو تولید می شود ملکه را گرفته و در قفس حمل ملکه ، آنرا به مدت چند روز محبوس نمود.این عمل باعث می شود که تعادل بین نسبتزنبورهای جوان و مسن تا حدودی برقرار شده و تمایل کلنی به تولید بچه کندو از بین برود.عمل دیگری که میتوان انجام داد اینست که چند قاب محتوی نوزادان را از کندوی پر جمعیت خارج کرده و به کندوی ضعیف تری منتقل نمود و به جای آن چند قاب ( شان ) خالی قرار داد.

روش دیگر جلوگیری از تولید بچه کندو اینست که تمام قابهای داخل کندو را بازدید کرده و تمام سلولهای ملکه را خراب نمود. این عمل تا حدود یک هفته الی ده روز از تولید بچه کندو ممانعت به عمل می آوردو باید تا زمانی که احتمال تولید بچه کندو وجود دارد هفته ای یک بار کندو ها را بازدید کرده و سلولهای ملکه را خراب نمود.در این بازرسی ها در صورتی که حتی یک سلول ملکه باقی بماند ، کلنی تولید بچه کندو خواهد کرد.

روشهای فوق برای زنبوردارانی که کلنی کمی دارند قابل اجرا می باشد و برای زنبوردارانی که تعداد کلنی های آنها زیاد است بایداز روشهای دیگیری استفاده نمود که یکی از این روشها ، روش معمول در ماری است که در ذیل بطور خلاصه ارائه می گردد.

ابتدا تمام شانهای موجود در کندو مورد بررسی قرار گرفته و تمام سلولهای ملکه ساخته شده را باید خراب نمود. سپس شانهای کندو را خارج نموده و فقط یک شان که حاوی ملکه و زنبورهای روی آن است در وسط کندو گذاشته و بقیه فضای آنرا با شانهای خالی پر نمائید. روی این بدنه یک  شبکه ملکه قرار داده و روی آن یک بدنه یا دو طبقه حاوی شانهای خالی  قرار دهید.بقیه شانهای کلنی را که حاوی نوزادان و زنبورهای روی آن است در داخل بدنه دیگری قرار داده و روی قسمت فوقانی کندوی مورد نظر قرار دهید. این کلنی تمام زنبورهای خود را دارا است با این تفاوت که ملکه در طبقه اول با فضای کافی برای تخمریزی  محبوس شده و نوزادان در طبقه فوقانی واقع شده اند و فاصله ای بین ملکه و نوزادان قبلی وجود دارد.

در حدود 10 روز بعد مجددا شانهای طبقه فوقانی را بررسی کرده و در صورتی که سلول ملکه ساخته شده است از بین ببرید.در مدت 21 روز از شروع این کار تمام نوزادان طبقه فوقانی متولد شده و فضای خالی نیز برای ذخیره سازی عسل بکار برده می شود.ضمنا در بدنه  اصلی ( طبقه پایین ) نوزادان جدیدی پرورش داده می شوند ( cale et al .,1975  ).

با اجرای این روش معمولا بچه کندو تولید نخواهد  شد.

علاوه بر نکات فوق الذکر باید توجه داشت که چون تولید بچه کندو اساسا غریزی و ژنتیکی است با ید حتی المکان از نژادهایی استفاده شود که ذاتا تمایل زیلدی به تولید بچه کندو نداشته باشند

 


[ دوشنبه 91/11/9 ] [ 1:19 عصر ] [ مجتبی نعمتی نیا ]

[ نظر ]

وسایل و تجهیزات عمده زنبور داری

دستگاه دودی:

از قدیم الایام برای آرام کردن زنبورها و خنثی کردن رفتار دفاعی آنها در هنگام کار کردن با آنها از دود استفاده شده است.در واقع دود باعث می شود که زنبورها از شهد و عسل خورده ، معده عسل خود را پر کرده و تمایلی به خارج شدن از کندو نداشته باشند.لذا به افرادی که روی کندو کار می کنند تهاجم نکرده و عملیات به آرامی پیش میرود.

دستگاههای دودی امروزی اولین بار در سال 1873 توسط T.F.Bingham اختراع شد.این دستگاه دارای یک مخزن فلزی استوانه ای برای سوخت و تولید دود در آن می باشد که دود حاصله از طریق یک لوله فوقانی به طرف بیرون هدایت می شود.در زیر مخزن سوخت یک فضای کوچکی برای هواگیری و هدایت اکسیژن به داخل مخزن سوخت وجود دارد که بوسیله یک دم در مجاور مخزن سوخت ، هوا به جریان می افتد.

برای آماده کردن دستگاه مقداری ماده سوختی نظیر پوشال چوب ، خاک اره ، خورده چوب ، کاغذ پاره و ... را داخل مخزن ریخته و آتش می زنند تا نیمه سوز شود( حدود یک چهارم حجم مخزن باید ابترا نیم سوز شود ) .سپس مقداری ماده سوختی دیگر به آن اضافه می کنیم تا نزدیک به پر شدن مخزن برسد.با دمیدن دستگاه دم باید از خاموش شدن آن جلوگیری کرد .هنگامی که دود سفید و خنکی از دستگاه بیرون آید دستگاه آماده می باشد.

سرکش و لباس کار:

برای حفاظت بدن ، سر و صورت شخصی که با کندوهای زنبور عسل کار می کند در برابر نیش زنبورها ضروری است.

دستکش:

بعضی از زنبور داران غیر حرفه ای و زنبور داران حرفه ای از دستکش استفاده می کنند.اگرچه استفاده از دستکش باعث کندی کار می شود و لی استفاده از آن برای جلوگیری از نیش زنبورها مفید می باشد . در صورت استفاده باید از دستکش های چرمی که آستین های آن پارچه ای بوده و تبادل هوا به راحتی در آن صورت می گیرد استفاده کرد.

کاردک :

وسیله بسیار ضروری در حرفه زنبور داری است. کاردک یک قطعه فولادی است به طول حدود 25/4 سانتی متر که یک انتهای آن نک تیز شده و انتهای دیگر آن به اندازه حدود 1/5 سانتی متر با زاویه 90 درجه خمیده و نک تیز شده است.

اصولا کاردک برای جدا کردن محل سفت شده قابها به کندو ، برای تراشیدن موم و بره موم چسبیده به دیوارهای کندو و سطح زهواره قابها ، همچنین برای کشیدن میخ از کندو بکار برده می شود.

 

 

 

برس زنبور :

وسیله ای است که برای جدا کردن زنبورها از روی شانهای عسل ، نوزادان و یا سلولهای ملکه به کار برده می شود. برس را باید گه گاه با آب شست تا همیشه تمیز باقی بماند.

شربت خوری :

وسیله ای است که برای تغذیه زنبورها از شربت به کار برده می شود.

 

کاردکهای در پوش برداری شان های عسل:

برای در پوش برداری شان های عسل از انواع کاردکهای مخصوص ساده تا ماشین های اتوماتیک استفاده می شود.

دستگاه اکستراکتور:

اسین دستگاه برای خارج کردن عسل از شان های درپوش برداشته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

شبکه ملکه:

شبکه ملکه صفحه فلزی سوراخ دار یا شکاف دار است که در یک قاب فلزی یا چوبی مستقر شده است. کاریرد آن اساسا برای جدا کردن منطقه پرورش نوزادان از محل ذخیره سازی عسل در طبقات کندو است.علاوه بر این در برخی از مراحل پرورش ملکه نیز از این وسیله استفاده می شود.

قفس های معرفی ملکه به کندو:

تعویض ملکه هر کندو و معرفی ملکه جدید به آن کار نسبتا دشواری است.برای معرفی موفقیت آمیز ملکه به کندو از قفس های مخصوصی استفاده می شود.

تله گرده گیر:

وسیله ای است که برای جمع آوری گرده از روی پاههای زنبورها ی کارگر هنگام برگشت به کندو مورد استفاده قرار می گیرد.

 


[ پنج شنبه 91/11/5 ] [ 10:34 صبح ] [ مجتبی نعمتی نیا ]

[ نظر ]

   1   2      >