سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنبورستان

اطلاع رسانی در مورد حرفه زنبور داری به زنبور داران گرامی

وسایل و تجهیزات عمده زنبور داری

دستگاه دودی:

از قدیم الایام برای آرام کردن زنبورها و خنثی کردن رفتار دفاعی آنها در هنگام کار کردن با آنها از دود استفاده شده است.در واقع دود باعث می شود که زنبورها از شهد و عسل خورده ، معده عسل خود را پر کرده و تمایلی به خارج شدن از کندو نداشته باشند.لذا به افرادی که روی کندو کار می کنند تهاجم نکرده و عملیات به آرامی پیش میرود.

دستگاههای دودی امروزی اولین بار در سال 1873 توسط T.F.Bingham اختراع شد.این دستگاه دارای یک مخزن فلزی استوانه ای برای سوخت و تولید دود در آن می باشد که دود حاصله از طریق یک لوله فوقانی به طرف بیرون هدایت می شود.در زیر مخزن سوخت یک فضای کوچکی برای هواگیری و هدایت اکسیژن به داخل مخزن سوخت وجود دارد که بوسیله یک دم در مجاور مخزن سوخت ، هوا به جریان می افتد.

برای آماده کردن دستگاه مقداری ماده سوختی نظیر پوشال چوب ، خاک اره ، خورده چوب ، کاغذ پاره و ... را داخل مخزن ریخته و آتش می زنند تا نیمه سوز شود( حدود یک چهارم حجم مخزن باید ابترا نیم سوز شود ) .سپس مقداری ماده سوختی دیگر به آن اضافه می کنیم تا نزدیک به پر شدن مخزن برسد.با دمیدن دستگاه دم باید از خاموش شدن آن جلوگیری کرد .هنگامی که دود سفید و خنکی از دستگاه بیرون آید دستگاه آماده می باشد.

سرکش و لباس کار:

برای حفاظت بدن ، سر و صورت شخصی که با کندوهای زنبور عسل کار می کند در برابر نیش زنبورها ضروری است.

دستکش:

بعضی از زنبور داران غیر حرفه ای و زنبور داران حرفه ای از دستکش استفاده می کنند.اگرچه استفاده از دستکش باعث کندی کار می شود و لی استفاده از آن برای جلوگیری از نیش زنبورها مفید می باشد . در صورت استفاده باید از دستکش های چرمی که آستین های آن پارچه ای بوده و تبادل هوا به راحتی در آن صورت می گیرد استفاده کرد.

کاردک :

وسیله بسیار ضروری در حرفه زنبور داری است. کاردک یک قطعه فولادی است به طول حدود 25/4 سانتی متر که یک انتهای آن نک تیز شده و انتهای دیگر آن به اندازه حدود 1/5 سانتی متر با زاویه 90 درجه خمیده و نک تیز شده است.

اصولا کاردک برای جدا کردن محل سفت شده قابها به کندو ، برای تراشیدن موم و بره موم چسبیده به دیوارهای کندو و سطح زهواره قابها ، همچنین برای کشیدن میخ از کندو بکار برده می شود.

 

 

 

برس زنبور :

وسیله ای است که برای جدا کردن زنبورها از روی شانهای عسل ، نوزادان و یا سلولهای ملکه به کار برده می شود. برس را باید گه گاه با آب شست تا همیشه تمیز باقی بماند.

شربت خوری :

وسیله ای است که برای تغذیه زنبورها از شربت به کار برده می شود.

 

کاردکهای در پوش برداری شان های عسل:

برای در پوش برداری شان های عسل از انواع کاردکهای مخصوص ساده تا ماشین های اتوماتیک استفاده می شود.

دستگاه اکستراکتور:

اسین دستگاه برای خارج کردن عسل از شان های درپوش برداشته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

شبکه ملکه:

شبکه ملکه صفحه فلزی سوراخ دار یا شکاف دار است که در یک قاب فلزی یا چوبی مستقر شده است. کاریرد آن اساسا برای جدا کردن منطقه پرورش نوزادان از محل ذخیره سازی عسل در طبقات کندو است.علاوه بر این در برخی از مراحل پرورش ملکه نیز از این وسیله استفاده می شود.

قفس های معرفی ملکه به کندو:

تعویض ملکه هر کندو و معرفی ملکه جدید به آن کار نسبتا دشواری است.برای معرفی موفقیت آمیز ملکه به کندو از قفس های مخصوصی استفاده می شود.

تله گرده گیر:

وسیله ای است که برای جمع آوری گرده از روی پاههای زنبورها ی کارگر هنگام برگشت به کندو مورد استفاده قرار می گیرد.

 


[ پنج شنبه 91/11/5 ] [ 10:34 صبح ] [ مجتبی نعمتی نیا ]

[ نظر ]