سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنبورستان

اطلاع رسانی در مورد حرفه زنبور داری به زنبور داران گرامی

معرفی ملکه به کندو

معرفی موفقیت آمیز ملکه به کلنی ها کار نسبتا دشواری است . درصد موفقیت در این امر بستگی زیادی به موقع سال ، شرایط آب و هوایی ، شرایط داخل کندو و روش معرفی ملکه دارد . معرفی ملکه به کندو در هنگام جریان شهد طبیعی بسیار راحت تر و موفقیت آمیز تر است زیرا هم زنبورهای چرا کننده و هم زنبورهای داخل کندو کاملا به انجام وظایف خود سرگرم می باشند.

در صورتی که جریان شهد طبیعی وجود نداشته باشد باید به کندویی که قرار است ملکه  جدیدی معرفی شود شربت قند 40 ( شکر ) به 60 ( آب ) تغذیه کرده و در تمام مدتی که ملکه در قفس می باشد تا زمان آزاد شدن و شروع تخم گذاری وی باید به دادن شربت ادامه داد. کندویی که قرار است به آن ملکه معرفی شود باید از یک یا دو روز قبل فاقد ملکه گردیده و فرصت کافی جهت آشنا شدن و خو گرفتن زنبورها با ملکه ای که در قفس و در داخل کندو قرار دارد در نظر گرفته شود . در جریان معرفی ملکه به کندو ، ملکه عطر مخصوصی به نام  " فرمون " در فضای کندو پخش کرده و موجب می شود که زنبورها وی را به عنوان مادر خود یا ملکه کندو بشناسند . ملکه های بارور که تخم گذاری را شروع کرده اند فرمونی متفاوت از ملکه های باکره ترشح کرده و راحت تر پذیرفته می شوند . روش دیگر معرفی ملکه بدون آنکه وی در قفس قرار داده شود اینست که نظم داخلی کندو را بهم زده و ملکه را بین آنها رها نموده بطوری که در جریان سازماندهی مجدد کلنی ملکه جدید عضوی از اعضاء کلنی شناخته و پذیرفته شود . برای معرفی ملکه به کندو قفس های متنوعی ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند . گرچه هیچ کدام از آنها ایده آل نبوده اند ولی بعضی از آنها نسبت به  دیگر روشها موفقیت آمیز تر می باشند .

قفس فشاری معرفی ملکه :

یکی از مطمئن ترین روشهای معرفی ملکه به کندو استفاده از قفس های فشاری است . ساده ترین نوع این قفس ها از توری فلزی نمره 8 درست شده و ابعاد آن 8/9 ( طول )   ´ 7/6 ( عرض ) ´ 1/6 ( عمق ) سانتی متر می باشد . ممکن است در یک گوشه داخل آنت یک قطعه لوله فلزی بطول 3/2 و قطر 1/1 سانتی متر را نصب نموده به طوری که به بیرون ارتباط پیدا کند .

برای استفاده از آن داخل لوله فلزی را از شیرینی ملکه پر نموده  به طوری که زنبورها به تدریج از آن تغذیه نمایند و پس از چند روز مجرای لوله را باز کرده و موجب آزاد شدن ملکه گردند.

برای بکار گیری این نوع قفس ها ، یک شان تیره رنگ را که دارای شفیره و زنبورهای نزدیک به تولد می باشد را انتخاب کرده و ملکه را در قسمتی از شان که دارای سلولهای خالی  و سلولهای زنبورهای در حال متولد شدن هستند و حتی الامکان مقداری هم سلولهای حاوی عسل می باشند قرار می دهیم . سپس قفس را بر روی محل قرار گرفتن ملکه گذاشته و به آرامی آنرا در داخل شان فرو برده به اندازه ای که به محور وسطی شان برسد ، به طوری که ملکه و زنبورهای داخل قفس بتوانند بع راحتی روی شان حرکت کنند . در صورتی که شیرینی ملکه در داخل لوله قفس قرار داده شده باشد ، زنبورها به تدریج شیرینی را خورده و ملکه را آزاد می نمایند و می توان در فرصت مناسب قفس را از داخل کندو خارج نمود . ولی اگر قفس حاوی لوله شیرینی ملکه نباشد باید حدود 5 روز پس از قرار دادن ملکه در داخل آن ، قفس را برداشته و ملکه و زنبورهای متولد شده داخل آنرا آزاد نمود .

در اینگونه قفس های معرفی ، ملکه بزودی شروع به تخم گذاری نموده و به وسیله زنبورهای متولد شده در داخل قفس پذیرفته می شود . علاوه بر این چون ملکه به مدت کافی در داخل قفس محبوس می باشد زنبورهای کلنی با او خو گرفته و براحتی  وی را می پذیرند.

از دیگر قفس های معرفی ملکه می توان به :

-          معرفی ملکه با قفس مخصوص ارسال به مناطق مختلف

-          معرفی ملکه بوسیله قفس های  توری استوانه ای یا لوله فلزی

-          معرفی ملکه با استفاده از قفس های قابی و ....


 


[ سه شنبه 91/11/17 ] [ 11:16 صبح ] [ مجتبی نعمتی نیا ]

[ نظر ]

<      1   2